Prowadzenie biznesu, bez większego znaczenia, czy mówimy o małym przedsiębiorstwie, czy ogromnej firmie, w dużej mierze opiera się na analizowaniu danych. Czy to danych sprzedażowych, czy stanów magazynowych, czy też danych odnoszących się do wydajności naszych pracowników lub poszczególnych działów. Nie musimy jednak decydować się na potężnie rozbudowane systemy CRM, których koszty zakupu oraz wdrożenia mogą przerazić niejednego przedsiębiorcę.
Z ogromną pomocą przychodzą nam arkusze kalkulacyjne. Wydaje się to sprawą naturalną, niemniej, warto posiadać wiedzę – jak z takich arkuszy korzystać w sposób efektywny. W czasie rozmów dotyczących analizy biznesu i operacyjności przedsiębiorstwa, spotykaliśmy się z plikami MS Excel, które budowane były w sposób, z którego w żaden sposób nie wynikał jasny obraz obszaru, który chcielibyśmy przeanalizować. Gromadzenie setek wierszy nie będzie pomocne, jeśli nie skorzystamy z możliwości jakie daje nam tabela przestawna. Taka tabela pozwala nam na modyfikowanie zakresu wyświetlanych danych bez konieczności ingerencji w źródło tychże, które, jak wspomnieliśmy może być bardzo rozbudowane. Dzięki tabelom przestawnym możemy uzyskać wiedzę na temat trendów naszej marki, jesteśmy w stanie wykazywać porównania w formie prostych (lub jeśli wymaga tego sytuacja, bardziej skomplikowanych) wykresów, w jednym miejscu możemy zestawiać koszty i zyski za wybrany okres czasu. Wszystko, co dobrze prowadzącemu biznes przedsiębiorcy jest niezbędne do posiadania pełnej wiedzy na temat swojej firmy.
Nie jest to wiedza trudna do zdobycia, natomiast niezwykle ważnym jest, by została ona przekazana odbiorcy w sposób prosty, przystępny i na realnych przykładach. Odpowiednie szkolenia są dostępne na rynku, a ich kosz z pewnością zwróci się gdy wprowadzimy w naszych firmach zautomatyzowane procesy analizy danych.
Oszczędzając czas, oszczędzamy pieniądze. Ta prawda, z pozoru wszystkim znana i banalna, nie zawsze jest jednak stosowana w przedsiębiorstwach. Wyobraźmy sobie sytuację, w której potrzebujemy przeanalizować kwartalną sprzedaż towarów lub usług oferowanych przez naszą firmę. Dział sprzedaży sporządza raport, który wykazuje nam cały obrót magazynowy (załóżmy, że prowadzimy sprzedaż towarów) w formie długiej listy. Wiemy ile zamówień dział zrealizował (widzimy listę rekordów w tabeli), wiemy jaką wartość miały poszczególne pozycje (zarówno ile ten towar nas kosztował, oraz jaki przychód uzyskaliśmy z jego sprzedaży), ale nie wiemy jaki realnie dochód (poza suchym wyciągiem z konta bankowego) uzyskaliśmy. Należy więc użyć najprostszych, a jakże przydatnych funkcji arkuszy kalkulacyjnych – autosumowanie kolumn, zestawień liczbowych kolumna do kolumny, a wyniki pokazać w formie wykresu kołowego (na przykład). Od razu sytuacja staje się znacznie bardziej jasna i przejrzysta.
Zachęcamy do zapoznania się z szeroką ofertą szkoleń oferowanych przez naszą Akademię. Dzięki naszym specjalistom, arkusze kalkulacyjne staną się nieodzownym elementem pracy, a analizowanie danych stanie się czynnością prostą i naturalną.