Sieć handlowa mająca na terenie kraju 16 punktów sprzedaży ocenia swoje punkty pod względem trzech kryteriów:
Nna podstawie dwóch pierwszych kryteriów sieć dzieli punkty na cztery grupy:
Najłatwiejszym sposobem przedstawienia podziału i przyporządkowania poszczególnych punktów do każdej z grupy oraz pokazanie wartości trzech kryteriów oceny jest wykres bąbelkowy. Na widoku numer 1 przedstawione są dane dla poszczególnych punktów sprzedaży.
Widok 1 Zestawienie danych dla poszczególnych punktów sprzedaży
Na podstawie danych z widoku 1 zostanie zbudowany wykres bąbelkowy. Każdy Punkt zostanie dodany jako nowa seria wykresu wg parametrów pokazanych na widoku numer 2.
Widok 2 Dodawanie serii dla każdego z punktów sprzedaży
Opis parametrów serii:
Po dodaniu wszystkich punktów sprzedaży dodatkowo wykres dzielimy osią x – wartość sprzedaży (ustawiamy punkt przecięcia z osią pionową na wartość 25 000) oraz osią y – liczba klientów (ustawiamy punkt przecięcia z osią poziomą na wartość 300). Dzięki temu bąble obrazujące poszczególne punkty sprzedaży zostały podzielone na cztery grupy. Wynik wykonanych operacji obrazuje widok numer 3. Każdy punkt sprzedaży opisany jest przez trzy wartości dodatkowo graficzna prezentacja pokazuje do, której z grup on należy.
Widok 3 Graficzna prezentacja punktów sprzedaży i podział na cztery grupy